De Push is een meetinstrument voor je training, een wearable die je alleen tijdens je training omdoet. Geen caloriegebruik, slaapmetingen of stappenteller, maar het biedt je scientifically-validated and actionable metrics. Die actionable metrics zijn het vermogen en de snelheid die je levert in je fitnessoefening, en terwijl je Push-band dat voor je meet telt ie meteen even de reps van je set. In de database vind je op dit moment 44 oefeningen met klassiekers zoals (diverse varianten) deadlifts en squats en de meer up-to-date kettlebellswings en overhead slams, maar het zal niet lang duren voor deze uitgebreid wordt.

Dat betekent een kleine aanpassing van m’n training, want de squatcleans en de swingcleans die ik vandaag op het programma had staan voor mijn explosiviteitstraining staan er nog niet in. De app is geïnstalleerd, de band gaat om m’n elleboog, en de timer gaat aan. 8 sets, 12 seconden arbeid, 30 seconden herstel voor de jumpsquats, overhead slams en kettlebellswings. Indrukwekkend nauwkeurig meet ie het aantal reps. In grafieken kan ik mijn snelheid in meter per seconde en vermogen in wattage aflezen. Interessant is hoe je vermogen vandaag de dag is, maar interessanter is straks het verloop te zien. Zonder een stijgende lijn doe je dan toch iets verkeerd of is een herstelweek allicht een goed plan. Push moppert een beetje bij de overhead slams; had ik vooraf nog aangegeven dat Power mijn doelstelling is, de overhead slams vind ie toch meer voor de categorie snelheid, dus hij geeft aan dat het niet goed aansluit op m’n doelstelling. Ook is het de bedoeling dat ie straks adviezen over reps en gewicht gaat geven.  Hoewel de interface van de app zeer inzichtelijk is, is het nog een beetje leren lezen van de grafieken, maar dan heb je toch een bulk aan vernieuwende informatie over je training. Met nu een explosiviteitscyclus in mijn periodisering is het een perfect aansluitende tool om er mee te spelen. Wordt vervolgd!