Wat zand. Een tuigje. Een slee. Als je die combineert heb je Pullka. Wandelen met weerstand; het is een prachtige vorm van fysieke voorbereiding op je hike. Geïnspireerd op verplaatsen zoals je met een poolexpeditie zou doen; je spullen achter je aan trekkend mee nemen in een sleetje over sneeuw en ijs. 

 

Op sneeuw wachten in Nederland is vooral een exercitie in geduld, daarom vindt Pullka vandaag plaats op het zand van de duinen en strand van Den Haag, waar Rayuela proefondervindelijk op Pullka-expeditie gaat. Gelukkig kent Nederland ook veel duingebied zonder aan zee te hoeven wonen, denk bijvoorbeeld aan de Soesterduinen of de Loonse en Drunense Duinen, maar je kan het sleetje ook over gras en eigenlijk alle ondergronden heen trekken. Zelfs de sporadische stukjes asfalt of betonnen platen waren goed te doen, hoewel die keus al snel onderaan je lijst zal staan vanwege het kabaal en de slijtage.

Wat maakt het anders dan met een rugzak lopen?
Het voordeel met een slede lopen is natuurlijk de mogelijkheid van verplaatsen van veel meer kilo’s. Poolreizigers lopen zo maar met 70 kg of meer in hun slee. Dat is als snel het 3 tot 5-voudige van een rugzak.
Biomechanisch zijn er wat lichte verschillen door de iets andere trekkrachten. Zeker bij een goedgevulde slee zal je iets in gaan leunen en daardoor verplaatst het accent van je vermogen van de heupen meer naar de bovenbenen. Wanneer je veel hoogtemeters in je hike hebt zitten, zul je hier dus nog meer profijt van hebben. Ook de trekkrachten op de romp zijn iets anders; door je rugzak -ook al til je idealiter tweederde op je heupen middels je heupband, éénderde wordt nog altijd gesteund middels je schouderbanden- wordt je wat meer door de zwaartekracht naar de aarde getrokken en is je belasting op schouders en bovenrug aanzienlijk meer. Bij Pullka trek je je slee vanuit je heupband.
Hoewel je met je slee nog aardig over kronkelende en begroeide paadjes kan dwalen, haalt het het niet bij de uitdagende trails die nauwelijks als zodanig herkenbaar zijn en die je hike zo veel kleur kunnen geven. Je bent met je rugzak een flink stuk flexibeler.
Hoe was het?
We beginnen met wandelen door de duinen en bij het eerste zandbankje vullen we ons sleetje met zo’n 3 scheppen zand voor de warming-up. Een schep zand is gemiddeld genomen zo’n 2 kg, hoewel er al snel wat verschil in de hoeveelheid zand per schep zit en het gewicht per schep ook uiteenloopt tussen stuivend strandzand en het natte zand aan de kustlijn. Na een paar honderd meter komen daar nog eens drie scheppen bij. Op het strand aangekomen doen we gezamenlijk kort wat specifieke warming-up oefeningen. Dan volgt een tocht over het strand waarbij een eindpunt in de verte aangewezen wordt, je route mag je naar eigen ideeën invullen. Mogelijkheden genoeg; van rechtdoor tot kronkelend, van het natte tot het mulle zand, van de horizontale stukken tot de strandhellingen. “Bepaal je route en kijk naar de omgeving, soms zie je nog een zandkasteel van de vorige dag”. Iemand merkt nog op om niet te vergeten rondslingerend plastic mee te nemen. Dat kan immers gemakkelijk met zo’n slee. Voor we de tocht inzetten mogen er nog een flink aantal scheppen nat zand bij. Ik gooi er enthousiast 9 bij. Dat bleek afdoende voor een ademhalingsversnellende tocht. De deelnemers waaieren uit over het strand, ieder op z’n eigen route, in z’n eigen gedachten. Mijn hoofd draait overuren op ideeën en inspiratie tot we verzamelen bij het aangewezen eindpunt voor een slok water om onze weg te vervolgen door de duinen, waarin we nog zo’n 4 minuten maximaal versnellen over 3 pittige hellingen. Dan laten we het zand achter in de duinen en lopen weer ontspannen terug naar het startpunt.
Equipage
Een slee, wandelstokken, een tuigje zijn de benodigdheden bij Pullka. Het tuigje zit comfortabel -er snijdt niks in je huid- en de slee glijdt onverstoord achter je aan. Zo onverstoord dat de trainer bij het oversteken van een fietspad nog even roept “Vergeet niet dat als jij overgestoken bent dat je slee dat wellicht nog niet is!”. Ook de wandelstokken hebben heel duidelijk een functie, je zal niet snel iemand tegen komen die Pullka doet als een Nordic Walker die het niet begrepen heeft. Wanneer je een hike voor de boeg hebt waarbij wandelstokken een must zijn, dan is het verstandig om hier van te voren mee te oefenen; voor een technische goede uitvoering en een juiste afstelling, zodat ze je goed dienen tijdens je hike.
Baten
Naast het gegeven dat Pullka een mooie buitenvariant levert voor het fysiek voorbereiden op je hike, behelst Pullka ook alle belangrijke onderdelen; de vrijheid van en prikkeling tot het kiezen van je eigen pad. Je hebt contact met andere deelnemers waar je tijdens het lopen gesprekken mee kan voeren, maar ook volledige stilte is zeker geen merkwaardige keus als dat (die dag) meer je voorkeur heeft. De korte warming-up met het groepje adresseert dit onderdeel ook nog even en precies voldoende. Tot slot heb je ook keuze in uitdaging; hoe zwaar jij je sleetje maakt is volledig aan jou. Geen cijferstress; het is onduidelijk of je meer of minder zand dan iemand anders in je sleetje hebt en het is door het kiezen van je eigen route onduidelijk of je meer of minder dan de ander doet; het is daardoor automatisch al niet meer interessant: het gaat om jou en je belastbaarheid van die dag. Net zoals straks op je hike.
De variabele intensiteit die je tijdens een hike zal meemaken, kun je met Pullka heel gecontroleerd trainen en dat maakt het een uitstekend middel om je goed voor te bereiden op een hike. Hoe je je hike optimaal voorbereid leer je bij Rayuela Outdoor. Meer weten? Kijk op: http://rayuelaoutdoor.nl/voettochtvoorbereiding/
Meer weten over het ontstaan en principes van Pullka kun je lezen op www.pullka.com