Dit artikel verscheen eerder op Mountainreporters

Het hoort inmiddels in het rijtje van bekende trails thuis: de Fjällräven Classic. Van 9 tot 16 augustus 2019 kunnen de deelnemers deze hike in Zweden weer volbrengen. Mits in het bezit van een ticket weliswaar, en die is vanwege de populariteit steeds moeilijker te krijgen. Speciaal voor het Fjällräven Classic event kwam projectmanager van deze fameuze trektocht Sofie Jugård Löfgren naar de Fjällräven-winkel aan de Rozengracht in Amsterdam.

Fjallraven classic
Eigen foto: Shanna Bussink

Ze lichtte toe wat je kunt verwachten tijdens dit evenement, op de trail, hoe je je er op kan voorbereiden en hoe haar eigen rugzak gevuld is. Sofie is outdoorgids en zet veel outdoorprojecten op. Eén van die outdoorprojecten is de Fjällräven Classic, die ze inmiddels vijftien jaar samen met Fjällräven organiseert. Dat doet Fjällräven niet alleen voor de marketing, vertelt Sofie, het is ook ter stimulering om mensen meer buiten te beleven, om ze daarbij te helpen en adviezen te geven. Toch bleek de helft van het nieuwsgierige publiek de Fjällräven Classic al eens gelopen te hebben. Ze kwamen om mooie herinneringen van hun tocht op te halen, om te overwegen de tocht voor een tweede keer te lopen of in de hoop hun trailvrienden op dit evenement te ontmoeten.

Fjallraven classic
Eigen foto: Shanna Bussink

De Fjällräven Classic bestaat 15 jaar

De Fjällräven Classic, die met een première in 2005 dit jaar een vijftienjarig jubileum viert, werd zo populair dat het sinds 2012 ook in andere landen werd georganiseerd om lange afstand trektochten aantrekkelijker en toegankelijker te maken.

De eerste buiten de Zweedse grenzen was in Denemarken, maar inmiddels worden over de hele wereld Fjällräven Classics georganiseerd: naast Zweden en Denemarken ook in Hongkong, USA, Korea, Duitsland, China en Groot-Brittannië. De populariteit van de Fjällräven Classic is ook te zien aan de run op kaartjes; hiervoor is het maximum tegenwoordig op 2300 is gezet en ze zijn ieder jaar in een mum van tijd uitverkocht.

Fjallraven Classic
Aantal deelnemers Fjällräven Classic. Eigen foto: Shanna Bussink
Fjällräven Classic
Leeftijd van de deelnemers van de Fjällräven Classic. Eigen foto: Shanna Bussink

Nederlanders zijn met een derde plek goed vertegenwoordigd in de deelnemershoeveelheid, na Duitsers op de tweede en uiteraard de Zweden op de eerste plek. In totaal doen er zo’n 42 nationaliteiten mee. Daarvan redt niet iedereen de tocht, om verscheidene redenen.Bijvoorbeeld vanwege de weersomstandigheden. Het kan tijdens de Fjällräven Classic sneeuwen, maar ook 25 graden Celsius zijn. En het is juist bij het warme weer dat er meer deelnemers uitvallen.

Fjällräven Classic
De historie van de Fjällräven Classic. Eigen foto: Shanna Bussink

Åke Nordin

Een kleine historie van het merk Fjällräven volgt. Fjällräven’s oprichter Åke Nordin, enkele jaren geleden overleden, was zelf vaak buiten en ontdekte dat er veel slecht materiaal voor het buitenleven was. Hij besloot begin jaren ’60 een eigen rugzak te maken en het duurde niet lang of de Sami kocht en verkocht het. De lokale jagers vroegen er ook steeds vaker naar en al snel begon het balletje te rollen. Åke Nordin bleef de rugzak testen en werken aan de details: “It’s the details that matter.” Er zijn nog steeds gidsen die een Fjällräven-rugzak hebben van de eerste expedities.

Åke Nordin bleef de rugzak testen en werken aan de details: “It’s the details that matter.”

Tijdens de expedities naar de Noordpool in de jaren zestig werden er veel spullen getest, waarbij de spullen van Fjällräven het beste stand hielden. Het was een prikkel om nog meer te fabriceren. Naast de rugzak volgde de tent en er werd nu ook kleding ontwikkeld, waarbij de befaamde G1000-stof ontworpen werd. Bij deze stof kun je wax gebruiken om je kleding meer of minder waterafstotend te maken.

Fjällräven Classic
‘Nature is not a competition’. Eigen foto: Shanna Bussink

Beginnende hikers inspireren

Hoewel de Fjällräven Classic vooral georganiseerd wordt voor de beginnende hiker is het vooral de gevorderde hiker die kritisch is op het evenement: “Wie wil dit nou, met zulke aantallen? Ik hike liever alleen of in een kleine groep.” Het is volgens Sofie één van de meest gehoorde kritieken. Ze haalt haar schouders op. “Je hoeft niet te gaan”, is haar reactie, “bovendien, ik zie nooit zoveel hikers als ik mee doe. Na vijf kilometer zijn de deelnemers al verspreid over de afstand, degenen die nog om je heen zijn worden je vrienden.” De Fjällräven Classic is vooral bedoeld om de beginnende hiker te inspireren, om meer buitenleven te beleven.

Fjällräven Classic
Sofie licht de route van de Fjällräven Classic toe. Eigen foto: Shanna Bussink

Sommige mensen hebben een drempel om er op uit te trekken, terwijl ze het wel zouden willen: dáár is de Fjällräven Classic voor bedoeld. Het is voor gevorderde wandelaars een gemakkelijke route, maar de beginnende hiker ervaart het doorgaans als zwaar. Er wordt nog wel eens gedacht dat het evenement een competitie is. Dat is wellicht ontsprongen uit de zilver en brons-kwalificaties, die inmiddels dan ook afgeschaft zijn. Tegenwoordig kan en mag iedereen op zijn eigen tempo lopen.

Hoogtemeterprofiel Fjällräven Classic
Het hoogtemeterprofiel van de Fjällräven Classic. Eigen foto: Shanna Bussink

Leave no Trace principe

Een andere vraag die rijst is of er nog voldaan kan worden aan het ‘leave no trace’-principe met zoveel hikers. Er wordt hier zoveel mogelijk aan gedaan. Zo is er een nauwe samenwerking met de lokale rangers. Zij maken ook foto’s van het gebied om het te controleren. Na het Fjällräven Classic-evenement kun je eigenlijk maar op één plaats echt sporen zien; ze hebben besloten om dat jaarlijks als vaste plek te houden.

Om de deelnemers te stimuleren om de sporen te minimaliseren zijn er video’s gemaakt zoals ‘How to shit in the mountains’

Om de deelnemers te helpen en te stimuleren om de sporen te minimaliseren zijn er video’s gemaakt zoals ‘How to shit in the mountains’ en is het niet toegestaan om vuur te maken en takken van levende bomen te gebruiken. Op de trail kom je checkpoints tegen, waar je als deelnemer een stempel ontvangt: wanneer je afval hebt achtergelaten zul je geen stempel krijgen. “Er is een heleboel verantwoordelijkheid ingebouwd” stelt Sofie ons gerust, “we are out to educate. As much as we can”.

The Seven Principles of Leave No Trace provide an easily understood framework of minimum impact practices for anyone visiting the outdoors. Although Leave No Trace has its roots in backcountry settings, the Principles have been adapted so that they can be applied anywhere — from remote wilderness areas, to local parks and even in your own backyard.

They also apply to almost every recreational activity. Each Principle covers a specific topic and provides detailed information for minimizing impacts. Lees meer >>

Fjällräven Classic
Eigen foto: Shanna Bussink

Ook meedoen met de Fjällräven Classic?

Ook interesse om de Fjällräven Classic eens te lopen? Voor 2019 is de trektocht al uitverkocht, hoewel je misschien nog een ticket kan overkopen van degene die uiteindelijk toch niet gaat. Kijk daarvoor in de Fjällräven Classic Facebookgroep. Je kunt ook de trektocht in één van de andere landen lopen of de Fjällräven-website in de gaten houden voor de Fjällräven Classic van 2020, zodat je nog alle tijd hebt om goed voor te bereiden.
Meer lezen over de voorbereiding van de Fjällräven Classic kun je in Fjällräven Classic Deel II: De voorbereiding

Wil je weten hoe jíj je het beste kunt voorbereiden op een trektocht? Neem dan eens een kijkje op de website en social media van Rayu: www.hikenbeginthier.nl


Lees hier meer over de Fjällräven Classic:classic.fjallraven.com